Historia szkoły
Historia szkoły wiąże się z dwoma sąsiadującymi miasteczkami – Makowem Podhalańskim i Suchą Beskidzką. Mieszkańcy Makowa Podh. po II wojnie światowej reprezentowali rzadko spotykane w małych miasteczkach aspiracje kulturalno-oświatowe. Grono miłośników Makowa, nie bacząc na zniszczenia wojenne i inne ważne aktualnie problemy społeczno-polityczne założyło Towarzystwo Przyjaciół Miasta, którego władze rozpoczęły energiczne starania o powstanie szkoły średniej. Dzięki zabiegom Towarzystwa otwarto w 1945 r. Gimnazjum Klimatyczne. Szkoła była finansowana z własnych środków, jej dyrektorem został dr Jacek Jedliński. Trudności finansowe skłoniły Towarzystwo do przekazania szkoły pod patronat Zarządu Gminy, który zmienił nazwę placówki na Szkołę Chłopską. W 1947 r. Szkołę przejął Zarząd Miejski zmieniając jednocześnie nazwę szkoły i profil na Miejskie Koedukacyjne Liceum Administracyjno – Handlowe. Z dniem 1 stycznia 1950 r. Liceum zostało upaństwowione i przeszło pod patronat Centralnego Zarządu Szkolenia Zawodowego. W szkole tej mieściły się 3 typy szkół :
Technikum Administracyjno-Gospodarcze W 1951 r. szkoła uległa kolejnym przekształceniom, tworzy się Technikum Finansowe, podporządkowane Resortowi. Dzieje szkoły w pełni udokumentowane rozpoczynają się od 1953r., z chwilą powstania Technikum Handlowego, DZIAŁALNOŚĆ SZKOŁY SPÓŁDZIELCZEJ Od 1 .IX. 1953 r. rozpoczyna działalność w Makowie Podhalańskim Technikum Handlowe Centrali Rolniczej Spółdzielni ”SCh”. Uruchomiono trzy pierwsze klasy z łączną liczbą 130 uczniów, których wychowawcami zostali: – w kl. I a – mgr Stanisław Budzyński, Szkoła mimo trudnych warunków lokalowych rozwija się dynamicznie. W tym samym roku powstają liczne koła zainteresowań: artystyczno – literackie, geograficzne, spółdzielcze, rusycystyczne, politechniczne; działają organizacje młodzieżowe; utworzone zostały Komisje przedmiotowe nauczycieli : – spółdzielcze, humanistyczne, WF. Dyrektorem szkoły jest jej organizator dr Jacek Jedliński, kierownikiem świetlicy – Jerzy Jedliński, biblioteki – Aleksander Smidowicz. Przewodniczącym Komitetu Rodzicielskiego został Józef Pacyga. Pierwsze wizytacje szkoły pozytywnie oceniają jej organizację, przygotowanie nauczycieli, dbałość o wykorzystywanie pomocy naukowych i urządzenie pracowni przedmiotowych. Szkoła rekrutowała młodzież głównie ze wsi z rejonu Ziemi Makowskiej, Zawoi, Sułkowic, Harbutowic, Suchej Beskidzkiej, Jordanowa. Przyszli absolwenci mieli zapewnioną pracę w placówkach handlowych, spółdzielczych i państwowych. W działalności dydaktycznej szkoły zwracano uwagę na doskonalenie metod pracy, bardzo często organizowano lekcje pokazowe z udziałem wszystkich nauczycieli szkoły miejscowej i z Nowego Targu, Zakopanego, Suchej, Wadowic.
W szkole działa 10 różnych organizacji młodzieżowych i społecznych, 7 zespołów zainteresowań. Zmiany organizacyjne w szkole trwają niemal przez cały rok, np. 6.X.1967r. powołano do życia dwie klasy Wydziału Zaocznego. Systematycznie wzrasta ilość młodzieży w szkole, w 1967 r. było 279 uczniów, a rok później już 437, na pocz. roku szkolnego 1968/69 liczba uczniów wynosiła 530. Szkoła stała się znaną i cenioną placówką kształcenia kadr dla spółdzielczości krajowej, szczególnie w rejonie Polski Płd-Wsch. Nowym dyr szkoły w 1970 roku został dotychczasowy zastępca mgr Władysław Zespół Szkół Zawodowych obejmuje:
Zatrudnionych 34 jest nauczycieli. W internacie mieszka prawie 300 osób. W latach 1972/73 w strukturze szkolnej pojawia się filia Zasadniczej Szkoły Zawodowej dokształcającej, która w 1975r. stała się integralną częścią szkoły. Poważnym osiągnięciem młodzieży było zagospodarowanie terenu wokół szkoły i internatu. Uczniowie wraz z nauczycielami przepracowali społecznie po kilkadziesiąt godzin rocznie przy porządkowaniu terenu szkolnego. Bardzo dobra atmosfera w gronie nauczycielskim sprzyja osiągnięciu lepszych wyników w pracy, organizacji imprez, wycieczek, zabaw, spotkań towarzyskich. Dynamicznie rozwija się w tym czasie Ośrodek Szkolenia Kadr, jako placówka kształcąca kadry, doskonaląca umiejętności pracowników spółdzielczości z całej Polski. Wyraźnie poprawiły się wyniki nauczania, Średnia ocen uczniów w Technikum Gastronomicznym wynosi 3,8 , a w Liceum Ekonomicznym 3,7. w Zasad. Szkole Gastronom. 3,4, w Zasadniczej Szkole dla młodoc. pracujących 3,4. Poprawiła się frekwencja młodzieży na zajęciach szkolnych. Po zakończonej wizytacji KO i W w Bielsku-Białej oraz Zespołu Kadr i Szkolenia C.Z.C.R. w 1980 r. pochlebne opinie wyrażano o kadrze nauczającej. Na 34 zatrudnionych nauczycieli-7 otrzymało ocenę wyróżniającą, a 26 osób może kandydować do nagrody Ministra Oświaty i Wychowania. Funkcjonowanie internatu, formy pracy wychowawczej zostały ocenione jako wzorcowe w kraju. Konsekwencją tego było otrzymanie Medalu Komisji Edukacji Narodowej – zbiorowego odznaczenia internatu.
|